قدردانی از مادر: 28 روش جالب و جذاب

دوستت دارم مادر_bells.ir

همه ما مادران خود را دوست داریم، ولی قدردانی از مادر را اولویت اصلی خود نمی دانیم. گاهی اوقات فراموش می کنیم نشان دادن قدردانی از مادرمان، هم ضروری و هم بسیار ساده است. واقعاً لازم نیست بدنبال راههای گران باشید تا به مادر خود نشان دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد.

کافی است کمی از وقت خود را با او بگذرانید یا کلمات محبت آمیز به او بگویید، یک هدیه هر چند ارزان برایش بخرید یا یک کاری که او دوست دارد را برایش انجام دهید، تا مادرتان از اینکه برای تربیت شما وقت گذاشته و عشق مادری را به شما نشان داده و کاری کرده که بعنوان یک مادر خوب دوستش داشته باشید، به خودش ببالد.

خواه هنوز جوان هستید و ازدواج نکرده اید یا برای خود خانواده تشکیل داده اید و صاحب همسر و فرزند هستید، عشق به مادر، سن و سال نمی شناسد. عشقتان را آشکارا به مادرتان نشان دهید و بگذارید که او نیز این حس را درک کند.

نشان دادن علاقه به مادر فقط مختص روز مادر یا سایر تعطیلات و مراسمات نیست. می توانید در هر زمان از سال، علاقه به مادرتان را با قدردانی از او نشان دهید.

I love you mom_bells.ir
I love you mom

راه هایی برای نشان دادن قدردانی از مادر

یکی از راههای بسیار ارزشمند و در عین حال چالش برانگیز، این است که به مادر خود بگویید که قدردان محبتهای او هستید و در عمل نیز آنرا نشان دهید. در اینجا چند روش برای ابراز قدردانی از مادرتان به شما معرفی می کنم که هر کدام در جای مناسب قابل استفاده است.

1- وقتی مادرتان کاری را برای شما انجام می دهد، از او قدردانی کنید.

قدردانی از مادر_bells.ir

مادران خیلی کارها را بدون منّت برای ما انجام می دهند. هر وقت او به شما کمک می کند، حتما با گفتن یک جمله خاص، قدردانی خود را نشان دهید. گفتن “ممنون” یا “متشکرم”، کافی نیست. جملات زیر می تواند قدردانی شما را عمیقتر کند:

         “از اینکه بخاطر من تا این ساعت بیدار موندی ازت ممنونم”

         “من تمام موفقیتهامو مدیون محبتهای تو هستم چون همیشه کنارم هستی”

         “تو بهترین الگوی زندگی من هستی و از اینکه به من انگیزه میدی ازت ممنونم”

2- برای قدردانی از مادرت برایش شعر بساز و آواز بخوان.

قدردانی از مادر با آواز_bells.ir

مادران عاشق شنیدن صدای فرزندانشان هستند بنابراین اگر استعداد موسیقی دارید، می توانید برای او آهنگ بنویسید و آن را بخوانید، حتی می توانید صدای خود را ضبط کنید و در اختیار مادرتان قرار دهید تا آنرا نگه دارد و زمانی که شما پیشش نیستید به آن گوش دهد.

3- بگو: “دوستت دارم ، مامان!”

این جمله ی ساده اما بسیار تأثیرگذار،  باید یکی از ذکرهای هر روز شما باشد.

4- به مادرتان بگویید که نصیحتهای او چقدر برایتان مفید بوده است.

مادران نصیحتهای زیادی به فرزندان خود می کنند. اگر هر یک از نصیحتهای مادرتان در جایی به شما کمک کرد، به او اطلاع دهید. همچنین نصیحتهایی را که در گذشته به شما کمک کرده است نیز به او بگویید. آنها از شنیدن اینکه نصیحتهایشان بدرد شما خورده است، لذت می برند.

5- وسط روز به مادرتان زنگ بزنید و بهش بگویید که به یادش هستید.

تماس با مادر_bells.ir

در وسط روز کاری با مادر خود تماس بگیرید و با گفتن اینکه چقدر برای شما اهمیت دارد ، او را غافلگیر کنید. او دوست دارد از شما بشنود که شما آنقدر او را دوست دارید که حتی در وسط روز و در بین کارهایتان هم باز به او فکر می کنید.

این مطلب را هم بخوانید  مشکلات روانی کودک نتیجه تربیت غلط والدین است | 10 چالش روانی کودک

6- بعضی از کارهای خانه ی مادرتان را انجام دهید.

گاهی اوقات مادران بدلیل بالا رفتن سنشان حوصله و یا توان بعضی از کارها را ندارند و نمی توانند همه کارها را به تنهایی برای خودشان انجام دهند. مثلا دوست دارند برای زمستانشان سبزی، بادمجان، نخود سبز، پیاز داغ، … در فریزر داشته باشند ولی حوصله و یا توان سرخ کردن آنها را ندارند، بنابراین بهترین کار شما می تواند این باشد که بروید به منزل مادرتان و با هم نیازهایش را تهیه و آماده کنید.

7- کارهای نظافت خانه و حیاط او را انجام دهید.

شستن حیاط مادر_ bells.ir

بریدن چمن، کوتاه کردن بوته ها، کاشتن باغ، جارو کردن منزل، جابجایی مبلمان، … از نمونه کارهایی است که اکثر مادران وقتی به آنها کمک می کنید که منزل یا حیاطشان را در وضعیت مناسب نگه دارند ، آن را دوست دارند و احساس خوبی دارند.

8- یک شب بچه ها را نگهدارید.

 اگر خواهر و برادر کوچک دارید که نیاز به نگهداری دارند، پیشنهاد دهید یک شب از آنها مراقبت می کنید تا مادرتان بتواند یک شب برای تفریح از خانه بیرون برود، چه تنهایی، چه با پدرتان، چه با مادرش یا با دوستانش.

9- ماشین مادرتان را بشویید.

چه کسی عاشق ماشین تمیز نیست؟ فراموش نکنید که قسمت داخلی را جارو برقی کنید البته اگر امکانات شستشو در منزل را ندارید از کارواش کمک بگیرید. البته این مورد برای مادرانی است که خودرو دارند و رانندگی می کنند. البته اگر خودروی پدرتان را نیز بشویید، چون مادرتان نیز از آن استفاده می کند، باز هم خوشحال می شود.

10- صبحانه اش را در رختخواب درست کنید.

صبحانه مادر در رختخواب_ bells.ir

خوردن صبحانه در رختخواب یک کار کلاسیک و بسیار دوست داشتنی است. مادرت ارزش اینو داره که کمی زودتر از خواب بیدار بشی و قبل از اینکه مامانت از خواب بیدار بشه، صبحانه آماده باشه و داخل یک سینی تزیین شده با نان تازه و سبزی تازه در رختخواب براش سرو کنی.

11- برای قدردانی از مادرت هفته ای یکبار برایش شام درست کنید.

هر مهارت آشپزی دارید از خودتان نشان دهید و برای مادرتان شام درست کنید. سعی کنید آن را کمی خاص کنید . ضمنا از تمیز کردن آشپزخانه و شستن ظرفها فراموش نکنید!

12- زمان و مکانی را برای آرامش مادرتان ایجاد کنید.

زندگی مادران اغلب آشفته و شلوغ است. آنها یا در حال آشپزی هستند یا نظافت یا نگهداری از بچه ها و یا …، بنابراین راهی پیدا کنید که برای مادرتان زمان و مکان ساکتی را ایجاد کنید تا بتواند کارهایی را که دوست دارد انجام دهد.

13- برنامه ریزی کنید تا همه خواهر و برادرها در خانه مادرتان دور هم جمع شوند.

دورهمی خانوادگی_ bells.ir

 

 وقتی بچه ها بزرگ می شوند و تشکیل خانواده می دهند و سرگرم انجام کارهای خود هستند، دور هم جمع کردن همه آنها به یکباره و در یک مکان، سخت تر و سخت تر می شود.

برنامه ریزی کنید تا همه بچه ها برای یک شام خاص یا یک دورهمی خانوادگی ساده، در خانه مادر باشند. البته کار سختی است ولی برای اینکه از مادرتان قدردانی کنید باید زحمت بکشید و مطمئن باشید مادرتان قدر زحمات شما را می داند.

14- خانه مادرتان را تمیز کنید.

 بله ، درست شنیدید. تمام خانه و لوازم را تمیز کنید. اگر از دست خودتان برنمی آید، به فکر استخدام یک روزه یک کارگز باشید.

این مطلب را هم بخوانید  مداد سیاه دزد و خیّر | 2 نوع رفتار با کودک و 2 نتیجه متفاوت

15- به افتخار مادر، مهمانی غافلگیر کننده ای ترتیب دهید.

یک مهمانی غافلگیر کننده، برای قدردانی از مادرتان ترتیب دهید. لازم نیست منتظر روز تولد او یا روز مادر یا هر روز خاص دیگری باشید. در حقیقت، مناسبت هایی که به یک روز خاص مربوط نمی شوند، این مهمانی را بسیار معنادار می کند.

راهی پیدا کنید تا با افراد خاص زندگی او که از دیدنشان خوشحال می شود مثل دوستان دوران دانشگاه، همبازیهای قدیمی، اق.ام دوست داشتنی، …  ارتباط برقرار کنید و در میهمانی که به افتخار مادرتان  گرفته اید، آنها را نیز دعوت کنید. مطمئن باشید مادرتان نه تنها خوشحال می شود که احساس غرور نیز می کند.

16- برای قدردانی به دیدار مادر بروید.

اگر دیگر با مادر خود زندگی نمی کنید، کمی وقت بگذارید تا به دیدار وی بروید. در کنار هم بودن را کمی ویژه تر کنید و صرفا به یک ملاقات چند دقیقه ای اکتفا نکنید.

17- به حرفهای مادر عزیزتان گوش کنید.

به حرف مادرتان گوش دهید_ bells.ir

همه ما دوست داریم کسی باشد که به حرفهایمان گوش کند. مادران نیاز دارند تا حرف بزنند و حرفهای خصوصی اشان را با کسی در میان بگذارند و چه کسی بهتر از فرزند.

درست است که همه ما زندگی شلوغی داریم و گرفتار هستیم ولی کمی وقت بگذارید و به صحبت های مادر خود گوش کنید. ببینید با چه راههای ساده ای می توانید از مادر خود قدردانی کنید و از آنها غافل هستید!

18- برای مادرتان بنویسید که قدردان او هستید.

به مادرت نامه بنویس و به او بگو چقدر برای او ارزش قائل هستی. این دستنوشته، چیزی است که او می تواند سالها نگه دارد و بارها و بارها دستخط شما را نگاه کند و متن را بخواند. مطمئن باش یکی از یادگاری های خوب زندگیش همین دستنوشته شما می شود.

19- لیستی از جملات حاوی قدردانی از مادرتان بنویسید.

اگر چندان به ایده نامه نگاری علاقه ندارید، سعی کنید لیستی از جملاتی را که قدردانی شما را در مورد مادرتان  نشان می دهد بنویسید. مثلا:

        “مادرم من قدر محبتهای تو را می دانم چون محبتهاب تو چراغ راه من بوده است.”

        “من از داشتن مادری مثل تو، همیشه خداوند را شکر می کنم.”

        “من از خالق هستی ممنونم که تو را به من داد.”

        “توبهترین مادر زیبای دنیا هستی.”

        “مگر می توانم قدردان مادری چون تو نباشم.”

20- در وصف قدردانی از مادر خود شعر بنویسید.

در یک شعر، بیان کنید که چقدر به مادر خود اهمیت می دهید و از زحماتی که برای شما کشیده قدردانی کنید. می توانید آن را روی کاغذ زیبا چاپ کنید و اگر دوست دارید برایش قاب بگیرید.

متن زیر توسط خانم نسترن حسنی زاده در وصف مادر، در وبلاگشان نوشته شده است.

مادر ای  زیباترین موجود هستی”

من تو را می پرستم، چون بعد از خدا

تو خالق من هستی

مادر ای خالق من

تلخ و شیرین، خوب هستی

مادرم، مهربانی همچو آفتاب

خوش زبانی، همچو باران

با صفایی، همچو  باد

مادرم کیستی؟

مادرم چیستی؟

مادرم همچو شبنم مهربانی، بیستی”

21- برای مادرتان کارت پستال درست کنید.

می توانید یک کارت پستال بخرید و آنرا برای مادرتان تزئین کنید و داخلش متن محبت آمیز راجع به مادرتان بنویسید. البته اگر ذوق هنری دارید، انتخاب عکس و متن های زیبای رایگان از اینترنت و درست کردن یک کارت پستال اختصاصی عالی تر خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید  نوزادان چگونه یاد می گیرند: راههای صحیح مراقبت از نوزادان

22- برای مادرتان کاغذهای قدردانی را بعنوان یادداشت بگذارید.

درباره همه چیزهایی که مربوط به قدردانی از مادرتان است، روی تکه های کاغذ بنویسید و در جای جای خانه پنهان کنید تا مادرتان به مرور زمان آنها را پیدا کند و شگفت زده شود.

جاهایی که می توانید پنهان کنید، لای جلد قرآن، داخل کابینت، داخل لیوان چای، زیر پشتی، زیر متکا، لای چادر نماز …

23- با مادرتان به رستوران بروید.

قدردانی از مادر در رستوران_bells.ir

یک میز دو نفره در یک رستوران شیک و خاطره برانگیز همراه با غذاهای خاص رزرو کنید. حتما غذای خاص سفارش دهید، غذایی که در منزل درست نمی کنند( مثلا کباب کوبیده و جوجه کباب سفارش ندهید…). خاطره این شب باید تا مدتها بین شما دو نفر به نیکی بماند و در جاهای مختلف از آن یاد کنید.

24- یک آلبوم خاطرات برای مادرتان درست کنید.

 چند عکس خانوادگی بگیرید که مادرتان از آنها لذت می برد و آنها را در یک آلبوم قرار دهید و یک نوشته زیبا در مورد قدردانی از مادر خود زیر هر عکس بنویسید.

25- قاب عکسهای خاص برای دیوارهای منزل او

تابلو روی دیوار_ bells.ir

همه ی ماها عکسهای خانوادگی زیادی در گوشی خود داریم که با دوربین موبایل گرفته ایم ولی به فکر چاپ کردن آنها نیفتاده ایم. اکنون زمان آن رسیده است که بعضی از عکسهای زیباتر را انتخاب کنید و آنها را در اندازه های مناسب چاپ کنید و قاب بگیرید و به دیوار منزل مادرتان نصب کنید.

26- چاپ تقویم خانوادگی برای مادر

مادرها ذاتأ علاقه دارند اولین نفراتی باشند که رویدادهای مختلف مثل تاریخ تولدها، روز دختر، روز مرد، روز پدر، روز مادر، روزدانش آموز، روز دانشجو، روز معلم، روز پرستار، … را به افراد خانواده تبریک بگویند تا به آنها نشان دهند روزهای خاص زندگی آنها برای مادران خیلی مهم هستند. شما با تهیه یک تقویم خانوادگی به او کمک کنید تا این روزها را فراموش نکند. این تقویم برای مادرتان بسیار ارزشمند است.

27- سی دی عکسهای خانواده را رایت کنید و در اختیارش قرار دهید.

بهترین عکس های خانوادگی خود را جمع آوری کرده و روی سی دی ضبط کنید. اگر فرزند دارید مادرتان همیشه دوست دارد عکس های نوه هایشان را در دسترس داشته باشند. این یک ایده عالی است.

البته با توجه به اینکه اکثر مادران گوشه هوشمند دارند، انتقال عکسها به گوشی آنها نیز فکر خوبی است.

28- فقط انجامش بده!

فقط انجامش بده_bells.ir

در مورد آنچه مادر شما دوست دارد داشته باشد یا از شما بشنود، زیاد فکر نکنید. همه مادرها از آنچه به آنها می دهید یا به آنها می گویید، لذت می برند، زیرا از طرف شما به آنها داده شده است. مصداق این جمله که:”هر چه از دوست رسد، نیکوست”.

آیا مردم در گذشته به مادران خود هدیه می دادند؟

در بسیاری از فرهنگ ها از قدیم مرسوم بوده است که به مادران هدیه بدهند. این هدایا برای مادری که در انگلستان زندگی می کند، به احتمال زیاد متفاوت از مادری است که در ایران  زندگی می کند،  با این وجود، در تمام فرهنگ ها، برای قدردانی از مادرها اغلب هدایایی تهیه می کنند که فارغ از مبلغ آن، دارای ارزش معنوی است و فقط یک معنا دارد و آنهم این است که:

” دوستت دارم مادر “

“I love you mother”

 

آهنگ زیبای ترکی در وصف مادر و تقدیم به همه مادران عزیز :

 

نویسنده: محمود حسنی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *