سن مناسب کودک برای تماشای تلویزیون: 18 ماهگی به بعد است

در تاریخچه جستجوهای گوگل، یکی از سوالات عمده والدین، پرسیدن این جمله است که:” سن مناسب کودک برای تماشای تلویزیون چند ماهگی است؟

متاسفانه بعضی از والدین بدنبال این هستند که تربیت فرزندشان را بعهده صدا و سیما و یا شبکه های ماهواره ای بگذارند. غافل از اینکه اکثر برنامه های تلویزیون و مخصوصا ماهواره ها تبلیغاتی هستند و در تبلیغات، هیچ کاری را بد نمیدانند و فقط جذابیت فیلم مهم است که این یعنی فاجعه…

این دسته از والدین که متاسفانه تعدادشان کم نیست، یا از روی بی حوصلگی، یا نداشتن آگاهی، یا نداشتن ایده و یا … با این کارشان بزرگترین ضربه ها را به فرزندشان وارد می کنند.

نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه های معتبر دنیا از جمله آکادمی اطفال آمریکا و دانشگاه تگزاس، بدست آمده، سن مناسب که نباید قبل از آن، کودک را آماده برای تماشای تلویزیون کرد بالای 18 ماهگی است.

کودک و تماشای تلویزیون _بلز

آیا برای تماشای تلویزیون سن کودک مهم است؟

پاسخ این است که نوزادان به هیچ عنوان نباید تلویزیون تماشا کنند. از آنجا که نوزادان برای تشخیص و تفکیک صداها مشکل دارند، سر و صدا و موسیقی پس زمینه فیلمهای تلویزیون باعث ایجاد همهمه ای در مغز نوزاد می شود و او قادر به تشخیص کلمات از موسیقی و یا صداهای پس زمینه فیلمها نیست و شدیدترین ضربه را به یادگیری زبان و صحبت کردن فرزندتان می زند.

پس قبل از اینکه مجبور شوید برای درمان حرف نزدن فرزندتان نزد پزشک بروید، کودک را از جلوی صفحه تلویزیون دور کنید.

علاوه بر اینکه تماشای تلویزیون باعث ضربه زدن به یادگیری زبان کودک می شود، اثرات منفی دیگری همچون پرخاشگری، افسردگی، خستگی، مشکلات کنترل توجه، اختلالات خلقی و بی خوابی نیز می تواند از نتایج تماشای تلویزیون باشد.

این مطلب را هم بخوانید  کودکان راجع به پول چه می دانند | 5 روش آموزش نحوه استفاده از پول در کودکان

چگونه کودکم را بدون تماشای تلویزیون سرگرم کنم؟

در ادامه مطلب به شما خواهم گفت برای سرگرم کردن کودک خود چه کارهایی می توانید انجام دهید که هم آموزشی هستند و هم بی ضرر.

قرار گرفتن نوزادان در معرض صفحه نمایش تلویزیون، توانایی آنها را در درک احساسات واقعی انسانها کم می کند زیرا او وقتی صدای یک انسان را می شنود با چشمانش بدنبال یک جثه انسانی می گردد در صورتیکه در صفحه نمایش تلویزیون یک انسان کوچک را می بیند که صدای او با کنترل تلویزیون کم و زیاد می شود.

نوزاد نمی تواند تشخیص دهد وقتی فردی بلند صحبت می کند، آیا عصبانی است یا صدای تلویزیون بلند است. بنابراین یاد نمی گیرد به هر احساسی چه عکس العملی از خود نشان دهد.

تماشای تلویزیون همچنین از فعالیت هایی که به تقویت قدرت مغزی آنها کمک می کند، مانند بازی و تعامل با سایر کودکان ، جلوگیری می کند.

چه سنی برای تلویزیون تماشا کردن کودک مناسب است؟

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا ( (AAP) توصیه می کند که تمام صفحه های نمایش نوزادان و کودکان زیر 18 ماه را خاموش نگه دارید. این صفحه نمایشها، مختص تلویزیون نیست و تبلت و مانیتور و لپتاب و … را نیز شامل می شود. آنها می گویند تماشای این نمایشگرها برای کودکان نوپا و بزرگتر نهایتا در حد چند دقیقه مناسب است و کودکان 2 سال به بالا نباید بیش از یک ساعت در روز پای نمایشگرها بنشینند.

مطالعات نشان می دهند که اگر کودک نوپا زمان زیاد به صفحه نمایش نگاه کند ممکن است منجر به بروز رفتارهای ناسالم شود. یک مطالعه جدید نشان می دهد که کودکان نوپا و خردسالانی که بیش از سه ساعت در روز به تماشای  تلویزیون مشغول هستند و یا با تبلت بازی می کنند ، وقتی به سن مهد کودک می رسند، بی تحرک می شوند و بودن در کنار همسالان برایشان جذابیتی ندارد چون مهارت برقراری ارتباط را یاد نگرفته اند.

این مطلب را هم بخوانید  احساسات کودک | آموزش مديريت و کنترل خشم وعصبانيت به كودك

چگونه بدون نمایشگرها کودکم را سرگرم کنم؟

سوال خیلی از والدین این است که اگر فرزندم را با تماشای تلویزیون و یا بازی با تبلت و کامپیوتر سرگرم نکنم چطوری او را آرام کنم و صبح او را شب کنم؟

آب بازی کودک_ بِلز

کارهایی را انجام دهید که از تماشای آنها لذت می برند:

یک سبد را با اسباب بازی ها پر کنید و بگذارید وسایل را از سبد بیرون بریزند و ریخت و پاش کنند.( نگران بی نظمی خانه نباشید چون بچه ها در حال یادگیری هستند)

ریخت و پاش_بِلز

هنگام آماده سازی غذا با آنها صحبت کنید. نگذارید فرزندتان هنگام آشپزی شما احساس تنهایی کند.

هنگامی که با کودکتان به پیاده روی های طولانی می روید حتما با اسباب بازی و لثه کش بروید.

غذا خوردن را تبدیل به یک بازی کنید که از آن لذت می برد.

با خانواده و دوستان رفت و آمد کنید تا دور و بر بچه ها پر باشد.

به روش های زیر نیز می توانید او را سرگرم کنید:

استفاده از مداد رنگی و کاغذ

ساختن اشکال با لوگو

عروسک بازی و خانه عروسکی

حل کردن پازل و جورچین

توپ بازی

آب بازی

کتابخوانی

اسباب بازی های چرخ دار

نقاشی روی آسفالت خیابان با گچ

آیا تماشای تلویزیون می تواند به چشم کودک آسیب برساند؟

اگرچه والدین از وقتی تلویزیون برای اولین بار به خانه های ما راه پیدا کرده است این را می گویند، ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نشستن جلوی تلویزیون باعث آسیب به چشم می شود.

البته نباید تاثیر تماشای تلویزیون روی مغز و ذهن کودک را نادیده گرفت ولی حداقل مشکلی که برای چشم بوجود می آورد مشکل خشکی چشم است که نباید از آن به سادگی گذشت.

این مطلب را هم بخوانید  آیا شما کودکتان را از انجام کارها منع می کنید یا او آزاد است هر کاری را تجربه کند؟

این مقاله ادامه دارد…

2 thoughts on “سن مناسب کودک برای تماشای تلویزیون: 18 ماهگی به بعد است

  1. یاسمن گفته:

    خیلی جالب و آموزنده بود.تازه متوجه شدم دلیل دیر صحبت کردن خیلی از بچه ها چه چیزی هست
    ممنون از شما

    • محمود حسنی زاده گفته:

      سلام و وقت بخیر
      ممنونم از دیدگاه شما و امیدوارم دنبال کننده این سایت باشید.
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *