تشویق خلاقیت در کودکان: 6 تا باید و 6 تا نباید

تشویق خلاقیت در کودکان-bells.ir

به گفته مارتین اف گاردینر از مرکز مطالعات توسعه انسانی در دانشگاه براون ، آموزش کودکان در هنر و موسیقی برای تشویق خلاقیت در کودکان ممکن است مهارت های خواندن و ریاضیات را نیز در آنها افزایش دهد.

در مطالعه ای بر روی بچه های کلاس اول ، آن دسته از دانش آموزانی که به عنوان بخشی از کارهای مدرسه خود، هنرهای تجسمی و موسیقی را آموزش دیدند ، مهارت خواندنشان بهتر از دانش آموزانی بود که این آموزشها را ندیده بودند. ناگفته نماند که این گروه از دانش آموزان در مهارت های ریاضی نیز بسیار پیشتاز بودند.

از آنجا که هنر برای رشد جسمی ، اجتماعی ، عاطفی و شناختی مهم است ، چگونه می توانیم کودکان را به خلاقیت تشویق کنیم؟

در این مقاله به چند باید و نباید برای تشویق خلاقیت در کودکان می پردازیم:

 تشویق خلاقیت در کودکان-bells.ir

باید اول :

 تشویق خلاقیت در کودکان-bells.ir

بنظر شما وقتی کودکان در نقاشی های خود انسان را با دست های بزرگ می کشند و نسبت های غیر واقعی ایجاد می کنند، یا مواردی را که شما فکر می کنید مهم هستند را در نقاشی خود حذف می کنند، منظورشان چیست؟

آنها بر روی آنچه در حال حاضر برای آنها مهم تر است تمرکز می کنند و نسبتها زیاد برایشان مهم نیستند. کار آنها باید همانطور که آنها خلق می کنند پذیرفته شود. غالباً رعایت مواردی که مورد تأکید یا حذف کودک قرار گرفته اند ، بینش مهمی از رشد کودک به شما می دهد و ما برای تشویق خلاقیت در کودکان باید آن را بپذیریم.

نباید اول :

کارهای هنری کودکتان را تصحیح یا اضافه و کم نکنید و همانطور که او تجسم و خلاقیت دارد بپذیرید.

این مطلب را هم بخوانید  تولد نوزاد جدید | قراره یک نفر به خانواده اضافه بشه ( چالشهای والدین )

باید دوم:

خوب است بدانید که هماهنگی و رشد ماهیچه ای کودکان در نتیجه ی ایجاد و طراحی آثار هنری خودش رشد می کند. هنر برای کودک خردسال یک فرایند رشد است نه وقت گذرانی. با بروز هنر در کودک، فرصت رشد جسمی ، عاطفی ، فکری و اجتماعی فراهم می شود.

تشویق خلاقیت در کودکان-bells.ir

نباید دوم:

باور نکنید که رنگ آمیزی تصاویر در کتاب رنگ آمیزی کودکان باعث افزایش هماهنگی کودک می شود زیرا او را محدود به خطوط می کند در صورتیکه کودک ذهن نامحدود دارد و اگر محدود شود خلاقیتش را از بین برده ایم.

 تشویق خلاقیت در کودکان-bells.ir

باید سوم:

به یاد داشته باشید که خلاقیت کودکان با انجام مداوم و روزانه کارهای خلاقانه شکل می گیرد. اگر هر روز به آنها فرصتی برای نقاشی ، طراحی ، ساخت ، چسباندن و مدل سازی بدهید ، آنها خسته نخواهند شد.

رشد شخصیت فرزند شما از طریق تجربیات مکرر با ابزار کودکانه که باعث محدودیت ذهن آنها نشود، رخ می دهد.

 خلاقیت در کودکان-bells.ir

نباید سوم:

انجام کارهای هنری بصورت دوره ای یکبار در هفته یا طولانی مدت تر، تاثیری در رشد خلاقیت کودک شما ندارد زیرا کودکان به تجربیات مداوم و روزانه در زمینه های مختلف نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و اکتشافات جدیدی را ایجاد کنند.

باید چهارم:

به کودکان مواد و تجهیزاتی بدهید که آنها را محدود نمی کنند همچون رنگ ، خاک رس ، مداد رنگی ، چوب ، … تا بتوانند برای خود اکتشافات انجام دهند و خلاقیتشان را ظاهر سازند. با این کار، ما به آنها کمک می کنیم تا بتوانند نیازهای فکری و عاطفی خود را برآورده کنند.

این مطلب را هم بخوانید  فرزند وسط بودن بهتر است یا اول و آخر بودن؟

لوازم خلاقیت-bells.ir

نباید چهارم:

کتابهای رنگ آمیزی یا الگوهای پیش ساخته را به کودکان ارائه ندهید. زیرا با این کار به کودکانمان با زبان بی زبانی القاء می کنیم که:”چون تو ناتوان هستی پس خلاقیت دیگران را رنگ آمیزی کن و آنچه دیگران ساخته اند را بپذیر و از خودت خلاقیت نداشته باش.”

باید پنجم:

برای تشویق خلاقیت در کودکان، به کودکان بگویید چرا کار آنها را دوست دارید. در مورد نقاشی که کشیده، نسبت به رنگ خطوط نظر بدهید و سؤال کنید. اظهار نظر درباره آنچه در کارهای هنری او می بینید به کودک کمک می کند تا نسبت به کار خودش آگاه تر شود. در نظر داشته باشید که شما نظراتتان را بعد از خلق یک اثر توسط کودک ارائه می کنید و با این کار باعث نمی شوید که او بر اساس نظرات شما، کار هنری خود را شروع کند.

به فرزندتان کمک کنید تا در مورد آنچه می خواهد نقاشی ، طراحی ، ساخت یا مدل کند، فکر کند. به عنوان مثال ، بپرسید: “گاو چگونه غذا می خورد؟” یا “آن حیوان چند پا دارد؟” یا “هواپیما چطوری پرواز می کند؟” …

نباید پنجم:

وقتی کار هنری فرزندتان را می بینید از کودک نپرسید “این چیست؟” حتی سعی نکنید حدس بزنید. معمولاً نگویید که این نقاشی “زیباست” یا “عالیست” یا “فوق العاده است”. این کار باعث می شود کودک از توانایی های خود آگاه نشود و در جهت رشد خلاقیت خود تلاش نکند.

بنابراین برای فرزندتان مدل ذهنی درست نکنید چون مدل شما، روشی است برای گفتن: “من می دانم که شما نمی توانید کار خوبی انجام دهید.”

این مطلب را هم بخوانید  پدر و مادرم، من را که کودکشان بودم طلاق دادند

باید ششم:

به کودکان کمک کنید تا نسبت به کار خود احساس خوبی داشته باشند و به آن افتخار کنند. بر منحصر به فرد بودن هر کار هنری او تأکید کنید. به ایده های مختلف کودکان احترام بگذارید ، زیرا این ایده ها با ابزارهای یکسان خلق شده اند یعنی با یک سری ابزار، چند ایده به ذهنشان رسیده است.

قلعه شنی-bells.ir

نباید ششم:

کارهای کودکتان را با بقیه کودکان مقایسه نکنید و ترجیحات او را ارجح بر سایر همسالانش ندانید.

اجازه ندهید نظرات آنها در مورد کارهای کودکان دیگر در جهت تخریب کارهای هنری آنها باشد مثلا نباید اجازه دهید راجع به نقاشی دوستش بگوید” اوه ، این که نقاشی نیست، فقط یک خط خطی است”. شما می توانید با گفتن “این طرح اوست” یا “این ایده اوست” پاسخ دهید و به او بفهمانید که هنر هر کسی منحصر به خود اوست حتی اگر از نظر ما زشت باشد.

 

 

منبع: سایت www.earlychildhoodcentral.org

مترجم: محمود حسنی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *