درباره نوزادان بیشتر بدانید | 9 حقیقت کمتر شناخته شده

درباره نوزادان_ بلز

9 حقیقت کمتر شناخته شده درباره نوزادان که بهتر است والدین آنها را بدانند:

بعضی از دانسته های والدین، علی الخصوص مادران، درباره نوزادان، بصورت سنتی از مادرانشان و یا اقوام و خویشانشان بدست می آید. بعضی از این اطلاعات درست هستند و بعضی هم از پایه غلط هستند. در این مقاله ی کوتاه، قصد داریم تعدادی از این حقایق را درباره نوزادان بیان کنیم که حتما بدرد والدین، علی الخصوص مادران می خورد. این 9 حقیقت درباره نوزادان به شرح زیر آمده است:

1- ریزش موی نوزاد در 6 ماه اول پس از تولد طبیعی است و جای نگرانی ندارد. موی جدید از سن 6 ماه الی 12 ماه به بعد رشد می کند.

2- اگر مشاهده کردید که نوزادتان زیاد عطسه می کند نگران نباشید زیرا آنها با این کار، در حال تمیز کردن بینی خود هستند.

3- نوزادان از بزرگسالان بیشتر نفس می کشند و گاهی هم نفس خود را حبس می کنند. اگر نوزاد برای نفس کشیدن دچار مشکل است و به سختی نفس می کشد و به زور دم و بازدم را انجام می دهد بطوریکه موقع نفس کشیدن سوراخ های بینی اش را گشاد می کند و یا نفسش را بیش از 15 الی 20 ثانیه نگه می دارد، حتما با پزشک کودکان مشورت نمایید.

4- نوزادان پس از تولد، دچار کاهش وزن می شوند که طبیعی است و جای نگرانی نیست. وزن طبیعی نوزاد سالم هنگام تولد بین ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم است. نوزادان پس از تولد بین 7 تا 10 درصد دچار کاهش وزن می شوند که امری عادی است و خیلی سریع به وزن قبلی می رسند.

این مطلب را هم بخوانید  اندام خصوصی کودک | آیا فقط پدر و مادر مجاز هستند خصوصی ها را ببینند؟

5- آیا این موصوع را درباره نوزادان می دانستید که نوزاد قبل از 2 ماه لبخند نمی زند و آنچه که قبل از 2 ماهگی بعنوان لبخند از او می بینید در واقع بعلت خروج محرک های درونی نظیر گاز معده است.

درباره نوزادان2_ بلز

6- رنگ چشم نوزاد تا یک سالگی مدام در حال تغییر است و مشخص و قطعی نیست.

7- با توجه به اینکه نوزادان پس از تولد قدرت تشخیص مسیر و مکان را ندارند بنابراین حس بویایی آنها بعنوان رادار عمل می کند که برای تشخیص بوی مادر و پیدا کردن شیر مادر به آنها کمک می کند.

بعضی از مادران برای اینکه در زمان تنها گذاشتن نوزاد، به او آرامش بدهند، یکی از لوازم استفاده شده خود را نزدیک نوزاد قرار می دهند تا نوزاد به گمان اینکه مادر در کنارش هست آرام باشد. مثلا مادر، روسری خود را روی متکای نوزاد قرار می دهد و از اتاق خارج می شود.

8- نوزادان صداها و موسیقی ای را که در شکم مادرشان شنیده اند، تا چند ماه پس از تولد تشخیص می دهند.

علاوه بر این، برخی متخصصان به مادران می گویند که در سه ماهه ی سوم دوران بارداری گاه گدار به موسیقی آرامش بخش نظیر موسیقی کلاسیک یا لالایی گوش بدهند، زیرا محرک مثبتی برای مغز نوزاد است.

شاید این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک مادر می گوید وقتی نوزادم فلان آیه قرآن یا فلان موسیقی از تلویزیون یا رادیو پخش می شود، آرام می شود و به موسیقی گوش می دهد.

9- آخرین حقیقت شاید جالبترین حقیقت درباره نوزادان باشد که تاکنون نشنیده اید.

این مطلب را هم بخوانید  مشکلات روانی کودک نتیجه تربیت غلط والدین است | 10 چالش روانی کودک

آیا می دانید ویژگی های جسمانی و بوی نوزادان، به عنوان مکانیزم بقاء، باعث رقت قلب و عشق در بزرگسالان می شود؟

این بخشی از یک مکانیزم بقاء است چرا که این چیزهایی که نوزادان را دوست داشتنی می کند، هدفش بیدار کردن غریزه ی دلسوزانه بزرگسالان است تا برای نوزادان، مراقبتی را که نیازمند آن هستند و خود توانایی فراهم آوردنش را ندارند، تدارک ببینند.

شاید شنیده باشید که بعضی ها می گویند ما عاشق نوزادان هستیم و دوست داریم دائما آنها را بغل کنیم و ببوسیم ولی وقتی این نوزاد بزرگتر می شود دیگر علاقه ای به بغل کردن و بوسیدن آنها نداریم.

تمام 9 مورد ذکر شده درباره نوزادان مهم هستند و شما را در درک بهتر رفتار نوزادتان کمک می کند بنابراین از یادگیری و استفاده از آنها لذت ببرید. ضمنا اگر موردی هم شما می دانید که بهتر است در این لیست اضافه شود لطفا در قسمت دیدگاه ها اعلام کنید.

 

نویسنده : محمود حسنی زاده مدیر وبسایت بلز ( www.bells.ir )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *