کودک بد دهن | چرا کودکان فحش می دهند و حرف زشت می زنند؟

کودک بد دهن- بلز

کودک بد دهن، الزاما کودک بی تربیت و بی اصل و نسب نیست بلکه به دلایلی که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود مبتلا به عادت زشت بد دهنی و فحاشی شده است.

گاهی اوقات کودک بدون آنکه معنی کلمه ی زشتی که به کار می برد را بداند از آن استفاده می کند و گاهی اوقات بخاطر جلب توجه دیگران که نسبت به اینگونه حرفها واکنش نشان می دهند، فحاشی می کند.

همه ی ما حرف زشت بلدیم. ولی مهمه که میدونیم نباید از اون کلمات استفاده کنیم. از اینکه بچه ها توی مدرسه یا خیابان، حرف زشت یاد میگیرند نگران نباشید. فقط بهشون یاد بدید که به خاطر شخصیت خودشون و خانواده شون نباید از اون کلمات استفاده کنند.

چرا کودک بد دهنی می کند و والدین چه عکس العملی باید داشته باشند؟

تعدادی از دلایل بد دهنی کودکان:

1- الگو پذیری کودکان:

همانطور که در مباحث رفتارشناسی کودکان مطرح می شود، کودکان در مراحل مختلف رشد خود، دائما در حال انتخاب الگو برای تکامل خود هستند و نزدیکترین الگو و مورد اعتمادترین الگو برای آنها والدین و نزدیکانشان هستند. بنابراین اگر می خواهید کودکتان حرف زشت نزند و بد دهنی نکند، شما نیز مراقب حرف زدنتان باشید و حرف زشت بر زبانتان نیاورید.

۲. نمایش استقلال کودکان:

گاهی اوقات کودکان برای نشان دادن استقلال خود به دیگران، فحاشی می کنند. این رفتار زشت آنها باید با مدیریت والدین اصلاح شود.

۳. عصبانیت کودکان:

کودکان برای کنترل عصبانیت خود نیاز به تربیت شدن دارند ولی تا زمانیکه کودک توانایی تشخیص و کنترل بد دهنی را ندارد بهتر است تا زمینه های عصبانیت کودک را برطرف کنید تا او نیز دست از بد دهنی بردارد تا به مرور زمان این کار زشت از سر او بیرون برود.

۴. گروه همسالان

هم سن و سالهای کودک شما تأثیر فراوانی بر او دارند. تأثیر آنها گاهی اوقات از والدین بیشتر است. همسالانِ فحاش کودک، بدلیل تأثیری که بر سایر کودکان می گذارند، نمونه ی نامناسبی برای الگوپذیری کودک شما هستند. بنابراین، با نرمی و عطوفت و آگاهی غیر مستقیم دادن درباره‏ رفیقان بد، رابطه‏ اش را با آنان قطع کنید.

این مطلب را هم بخوانید  احساسات کودک | آموزش مديريت و کنترل خشم وعصبانيت به كودك

بهترین زمان اصلاح رفتار کودک بد دهن:

الف: وقتی کودک شما بد دهنی می کند و حرف زشتی را به زبان می آورد، نباید ذوق زده شوید و نباید رفتاری بکنید که او فکر کند کارش خوب بوده و شما دارید او را تشویق می کنید.

شاید نوع حرف زدن کودک برای شما جذاب و جالب باشد و از اینکه حرفهای جدید یاد گرفته به وجد بیایید ولی مراقب احساسات خود باشید و همان لحظه به او بفهمانید که حرفش زشت بوده و شما از آن ناراحت شدید.

ب: عکس العمل شما در برابر بد دهنی کودک، نباید داد و فریاد و یا شوکه شدن باشد، بلکه باید آرام باشید و منتظر فرصتی باشید برای صحبت منطقی با او، این روش بهترین سیاست شما خواهد بود.

ج. نیازی نیست به محض اینکه فرزندتان حرف زشت زد، در همان لحظه عکس العمل نشان دهید. کافیست فقط اخم کنید و منتظر یک فرصت عاطفی باشید تا با مهربانی و نرم خویی، ناراحتی اتان را از سخن زشت او ابراز کنید.

کودکان هر از چندگاهی نیاز شدید به برقراری ارتباط عاطفی با والدین پیدا می کنند. از نشانه های آن بغل کردن پدر و مادر و بوس کردن آنها و ابراز محبت شدید به آنهاست. این اتفاق زمانی می افتد که کودک خواب دیده یکی از والدینش را از دست داده است و یا یکی از والدین دوستش فوت کرده اند یا یک فیلم عاطفی دیده است و یا هر چیز مشابه دیگر.

این موقعیت های عاطفی بهترین زمان برای نهی کردن کودک از بد دهنی کردن و یا هر رفتار نامناسب دیگر است زیرا در موقعیتهای عاطفی مقاومت روانی کودک به پایینترین حد خود می رسد و پذیرش او خیلی بالاست.

این مطلب را هم بخوانید  رشد کلامی کودک | کودکان در سن 2 سالگی چند کلمه بلدند؟

به کودک خود بگویید فحش دادن و بد دهنی، احساسات دیگران را جریحه‏ دار می‏کند و ممکن است به او آسیبی برساند.

د. هنگام نهی کردن کودک خود از بد دهنی،  از روش استدلال خود محوری و استدلال دیگر محوری بهره بجویید:

استدلال خودمحوری:

در این روش به کودک می فهمانیم بد دهنی کردن به شخصیت او لطمه می زند جوری که در جامعه بی ارزش می شود.

استدلال دیگر محوری:

در این روش کودک باید بفهمد بد دهنی کردن او به والدینش هم لطمه می زند. مثلا به کودک بگویید:” بد دهنی کردن تو، به شخصیت من لطمه می زند، چون من مادر تو هستم.”

هـ. متأسفانه گاهی اوقات والدین آنقدر دیر به فکر اصلاح بد دهنی کودک  خود می افتند که این رفتار زشت برای او تبدیل به یک عادت پایدار شده است. در این حالت نمی توان از او توقع داشت این رفتار زشت خود را به یکباره ترک نماید. بنابراین به او بیاموزید که تا مدتی، واژه‏ های زشت را فقط در ذهن خود یا زیر لب و آرام بگوید.

و. بدنبال جایگزین برای الفاظ زشت کودک خود باشید تا به هنگام عصبانیت از آنها استفاده نماید. مثلا بجای کلمه ی “بیشعور” بگوید “بی منطق”

ز. در صورتی که با تمام تلاشهای شما، باز هم کودک دست از بد دهنی برنداشت، از ساز و کارهای بازدارنده مثل کم کردن پول توجیبی، محدودیت بازی با کامپیوتر، نرفتن به پارک و سینما و … استفاده کنید. به او بگویید که در برابر هر کلمه‏ زشت، چه تنبیهی برایش در نظر گرفته می شود.

ح. در صورتی که تلاشهای شما نتیجه داد، حتمأ از روش های تشویقی استفاده کنید.

  8 روش درمانی برای کنترل بد دهنی کودکان:

۱- والدين باید بد دهنی را ترک کنند و اگر قبلا فحاشی می کرده اند، باید به کودک بگویند که کار قبلی اشان صحيح نبوده است.

این مطلب را هم بخوانید  بوسیدن و بغل کردن کودک| اول اجازه بگیرید بعد انجام دهید

۲- کودکان را از افراد و محیط های ناسالم دور کنید و دوستان و رفت و آمدهاي مناسبي را نيز جايگزين کنید. بهترین زمان برای اینگونه نظارتها، سن 2 سالگی به بعد است یعنی زمانی که کودک شروع به تقلید کلام می کند.

۳- در انتخاب کارتون ها، فيلم ها و بازي هاي رايانه اي برای کودکانتان دقت زیاد داشته باشید.

۴- والدین باید بدانند که نمی توان کودک را با زور کتک و داد و فریاد از بد دهنی ترک دهند. بنابراین برای تغییر این رفتار کرودک، با او تعامل همراه با صبر داشته باشید.

۵- نباید در مقابل بد دهنی کودک خود واکنش نشان دهيد. سعی کنید این رفتار او را ناديده بگيريد تا حس کنترل کردن ديگران در او تقويت نشود.

6-  با شنيدن حرف های زشت کودک نخنديد، بلکه با او صحبت کنيد و برايش توضيح دهيد هر روزي که حرف هاي ناپسند نزند يا در مهماني ها فلان رفتار را نداشته باشد، پاداش خواهد گرفت.

7- گاهی اوقات نیاز است تا رفتار زشت کودک خود را در قالب یک قصه اصلاح کنید. بنابراین برای ساختن قصه های تخیلی و آموزنده که در آن، کودک قصه، قهرمان قصه باشد، تمرین کنید. قصه گویی گاهی اوقات از نصیحت کردن بهتر است.

8- چند مدل تنبیه بی خطر انجام دهید:

اگر کودک شما بد دهنی کرد مجبور باشد 3 بار دهانش را با آب بشوید.

کودک با هر بار که حرف زشت زد، تا نیم ساعت پاهایش را از روی مبل پایین نگذارد.

با هر بد دهنی که کودک انجام داد، مجبور باشد تا یک ساعت تلویزیون نگاه نکند.

چکیده مقاله: کودک بد دهن، بیمار نیست بلکه نیاز به توجه بیشتر دارد و البته باید با افراد مؤدب، همنشین شود و در محیط های سالم قرار بگیرد.