معجزه ی تحسین کودک | کودک لجباز همان کودکی است که تحسین نشده است.

معجزه ی تحسین کودک- بلز

معجزه ی تحسین کودک را دست کم نگیرید مخصوصا در سنین پایین تر که شخصیت کودکان در حال شکل گیری است. همانطور که می دانید، معجزات فراتر از تصور و فکر ما هستند و عنوان این مقاله را از آن جهت معجزه ی تحسین کودک نام گذاری کردم تا شما والدین محترم به اهمیت تحسین کردن کودک خود بیشتر دقت کنید.

رفتارشناسان و روانشناسان کودک، رابطه تحسین و لجبازی را عکس هم می دانند و معتقدند کودک لجباز همان کودکی است که قبلا تحسین نشده است.

کودکان ذاتا از امر و نهی بدشان می آید و از اینکه پدر و مادرشان یا سایر اقوام و خویشان برای هر کاری به آنها تذکر بدهند بیزارند و سعی می کنند در مقابل این افراد جبهه بگیرند و لجبازی کنند. بنابراین یکی از ساده ترین راههای جلوگیری از لجبازی کودک، تحسین کردن او در هر موقعیت مناسب پیش آمده است.

متاسفانه بعضی از والدین برای هر رفتار منفی کوچک و کم اهمیت یا بی اهمیت، به فرزندشان تذکر می دهند و او را امر و نهی می کنند، به گونه ای که کودک برای انجام هر کاری منتظر تذکر والدینش می ماند و به بیان دیگر، اینگونه والدین فرزندشان را شرطی کرده اند و در حال نابود کردن اعتماد به نفس کودک خود هستند. ناگفته نماند وقتی به کودک برای هر کار کوچکی تذکر می دهید، او تذکرهای مهم و درست شما را نیز گوش نخواهد داد.

تذکرهای دائمی به کودک، نتیجه خود را در بزرگسالی روی رفتار و گفتار او می گذارد. این کودکان همانهایی هستند که نه در انتخاب دوست موفق هستند و نه دیگران تمایل دارند آنها را به دوستی برگزینند. همان بزرگسالانی هستند که چون کودکی نکرده اند رفتار با دیگران را بلد نیستند. همان بزرگسالان گوشه گیر هستند که اتفاقا پرخاشگر نیز هستند.

این مطلب را هم بخوانید  کودک زیر 7 سال | تفاوت بین یاد دادن به کودک و یادگرفتن کودک

آیا می دانید معجزه ی تحسین کودک چگونه اتفاق می افتد؟

معجزه ی تحسین کودک_ بلز

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، تحسین کردن کودک یکی از بهترین و موثرترین روشهای تربیتی کودکان و حتی بزرگسالان است. تحسین باید موردی و در لحظه اتفاق بیفتد و واقعی باشد. نباید کودک را بی مورد تحسین کنید یا در تحسین خود اغراق کنید، که نتیجه عکس دارد.

سعی کنید نسبت به رفتارهای منفی کوچک کودک خود بی اعتنا باشید و در عوض کوچکترین رفتار مثبت او را تحسین کنید.

از چه زمانی کودک خود را تحسین کنید؟

از بدو تولد تا ابد فرزندتان را تحسین کنید.

نوزادی که اولین خنده را می کند، انگشت دست شما را می گیرد، بادگلو می زند، می نشیند، چهار دست و پا راه می رود، می ایستد، اولین کلمه را می گوید، … کودکی که راه می رود، جمله سازی می کند، کتاب می خواند، … تا زمانی که بزرگ می شود و ازدواج می کند و پیر می شود، باید توسط شما تحسین شود. فرزند شما هیچگاه از تحسین شما بی نیاز نمی شود.

نکته مهم : تحسین فقط کلام و نوازشه، یعنی هدیه ای رد و بدل نمیشه. تحسین باید در حین رفتار یا بلافاصله پس از اتمام رفتار خوب باشد و نکته مهمتر اینکه علتش دقیقاً مشخص باشد.

بعنوان مثال:

آفرین به دختر گلم که رفته دست و صورتشو شسته که با هم غذا بخوریم.

آفرین به پسرم که بزرگ شده و داره تو کارهای خونه به من کمک می کنه.

معجزه ی تحسین کودک_بلز

آیا می دانید چرا ما از معجزه ی تحسین کودک خود غافل می شویم؟ بدلیل اینکه ما انتظار داریم کودکمان یک کار خارق العاده ای انجام دهد تا شایسته تحسین شود در صورتیکه اگر کودک رفتار بدی انجام نمیدهد، نوعی رفتار خوب و پسندیده حساب میشود و مستحق تحسین و تشویق است.

این مطلب را هم بخوانید  درباره نوزادان بیشتر بدانید | 9 حقیقت کمتر شناخته شده

بسیاری از والدین وقتی کودکشان سرگرم یک کاری شده، او را به حال خود رها می کنند و بدنبال کار خودشان می روند، در حالیکه بهترین زمان برای تحسین کردن همین موقع است.

یک بازی آموزشی برای تحسین کودک:

کارهای خوب کودک خود را که از صبح انجام داده را روی تکه های کاغذ بنویسید و در یک شیشه قرار دهید و وقتی همسرتان به منزل برگشت، کاغذها را یکی یکی بیرون بیاورید و برای همسرتان با آب و تاب زیاد تعریف کنید و به کارهای او افتخار کنید و همسرتان نیز برای هر کاغذی که شما باز می کنید ذوق زده شود و او نیز کودک را تحسین کند.

رفتار غلط زیر را انجام ندهید:

به یاد داشته باشید همیشه پاداش و تشویق و تحسین برای انجام یک کار خوب است نه برای توقف یک کار بد و ناپسند. مثلا به کودک خود نگویید اگر گریه کنی از خوراکی خبری نیست بلکه بگویید هر موقع آروم شدی با هم بریم خوراکی بخریم.

اگر شما هم از دیگر معجزه های تحسین کودک می دانید و می خواهید با دیگران در میان بگذارید، لطفا دیدگاه خود را در انتهای همین مقاله یاداشت کنید تا به دیگران نمایش داده شود.

نویسنده : محمود حسنی زاده مدیر وبسایت بلز

3 دیدگاه برای “معجزه ی تحسین کودک | کودک لجباز همان کودکی است که تحسین نشده است.

  1. یاسمن گفته:

    واقعا تحسین کودک خیلی تاثیرگذار هستش و دربزرگسالی باعث اعتماد به نفسش میشه

    • محمود حسنی زاده گفته:

      ممنون از نظر شما. امیدوارم بقیه مقالات نیز مورد توجه شما واقع شود.
      موفق باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.