با کودک خود صحبت کنید، کتاب بخوانید و آواز سر دهید

حرف زدن مادر با کودک_ بِلز

نکاتی مهم برای والدین:

روانشناسان کودک معتقدند اگر می خواهید فرزندتان شاد و خوشحال بزرگ شود و سریعتر پیشرفت خود را شروع کند، هر روز و در هر زمان ممکن، با کودک خود صحبت کنید، کتاب بخوانید و آواز سر دهید.

اگر شما بعنوان والدین، با کودک خود صحبت کنید، کتاب بخوانید و آواز سر دهید، به او کمک می کنید تا قبل از اینکه بتواند از کلمات استفاده کند، یادگیری را شروع کند که این کار سبب شادی و نشاط او نیز می شود!

تحقیقات روانشناسان کودک، نشان می دهد که صحبت کردن، خواندن کتاب و آواز خواندن روزانه برای کودک، حتی در روزهای اول تولد، به تقویت مغز او و همچنین مهارت های مهم صحبت کردن، درک ریاضی، خواندن، روابط اجتماعی و … برای استفاده در مدرسه و محیط اطرافش کمک می کند.

با کودک خود کتاب بخوانید_ بِلز

با کودکتان به زبانی که راحت تر هستید، صحبت کنید، نیازی نیست که حتماً بصورت ادبی و کتابی، حرف بزنید، کتاب بخوانید یا آواز بخوانید.

هر روز راجع به اتفاقات خوبی که در همان روز افتاده برایش حرف بزنید و حتماً خنده هم چاشنی حرفهایتان باشد. بازگو کردن اتفاقات بد باعث ناراحتی شما می شود و کودک شما این احساس شما را درک می کند. صحبت کردن مداوم و روزانه شما، باعث گسترده تر شدن دامنه لغات فرزندتان می شود و مغز او را برای یادگیری آماده تر می کند.

منظور از آواز خواندن این نیست که حتماً باید دارای صدایی همچون خواننده های حرفه ای باشید و اشعار خواننده ها را بخوانید، بلکه می توانید حرفهای معمولی و روزانه خودتان را با لحنی آهنگین بیان کنید. آهنگ صدای والدین و مخصوصا مادر، در لحظات ترس و دلهره کودک، به او آرامش می بخشد.

“به یاد داشته باشید که شما اولین معلم کودک خود هستید!”

نکاتی مهم درمورد نوزادان:

الف: با نوزاد خود صحبت کنید:

با کودک خود صحبت کنید_ بِلز

وقتی نوزاد خود را لمس می کنید و با او صحبت می کنید، این رفتار شما به کودک کمک می کند تا بهتر و سریعتر یاد بگیرد. به صداهای نامفهوم نوزاد خود با دقت گوش کنید و در حالیکه دستهای او را با محبت در دستان خود نگهداشته اید، آنها را تکرار کنید.

دست آنها را به آرامی در دستان خود بگیرید و وقتی لبخند می زنند ، لبخند بزنید. لمس محبت آمیز شما همراه با تکرار کلمات نامفهوم نوزاد، اولین گام برای شروع صحبت کردن اوست.

هر کجا که می روید، درباره آنچه می بینید و کودک شما نیز به آن توجه نشان می دهد، صحبت کنید. مثلا:”وای ، من چهار تا بادبادک قرمز می بینم!”،”من عاشق این ماشین سفید رنگی هستم که تو داری باهاش بازی می کنی. میدونی چطوری بوق می زنه؟ بیپ بیپ!”

این مطلب را هم بخوانید  آیا شما کودکتان را از انجام کارها منع می کنید یا او آزاد است هر کاری را تجربه کند؟

هنگام پوشاندن لباس نوزاد، وقتی سر او داخل لباسش است، مثلاً بپرسید” یاسمن من کجاست؟”،”نسترن من کجاست؟” و وقتی پیراهنش را از روی صورتش پایین می کشید بگویید: “آها پیدات کردم!”

وقتی به نوزاد غذا می دهید، راجع به طعم و مزه و ظاهر غذاها صحبت کنید.”این ماست چقدر نرم ولطیفه!” یا “این موز زرد خیلی شیرینه!”

نگاه کردن به چشمان نوزاد، گرفتن دستان او و صحبت کردن با صدای بلند، همه راه هایی است که می توانید به فرزند خود کمک کنید تا به یک فرد بالغ با اعتماد به نفس و دوست داشتنی تبدیل شود.

ب: کتاب خواندن برای نوزاد:

کتاب خواندن برای کودک_ بِلز

هر روز به هر زبان و گویشی که راحت هستید، از بدو تولد برای نوزادتان یک کتاب بخوانید یا برایش یک داستان تعریف کنید.

نوزادتان را در آغوش بگیرید و کتابی را باز کنید. مهم نیست فرزند شما چقدر کوچک است، حتی نوزادان تازه متولد شده هم وقتی والدینشان برای آنها کتاب می خوانند، در حال یادگیری هستند.

به تصاویر کتاب اشاره کنید:” ببین این قطار آبی صدای چو چو می ده!” استفاده از کلمات برای توصیف آنچه می بینید باعث ایجاد زبان مشترک بین شما و نوزادتان می شود.

ج: آواز خواندن برای نوزاد:

آواز خواندن مادر برای نوزاد_ بِلز

هنگام خواب، نوزاد را نزدیک خود بخوابانید یا در آغوش بگیرید و آهنگ مورد علاقه او را بخوانید. خواندن آهنگ می تواند به کودک شما کمک کند تا احساس آرامش و امنیت کند.

نیازی نیست آهنگهایی که می خوانید مفهوم داشته باشد، همینکه ریتم داشته باشد خوب است.

این آهنگها در خیلی جاها به داد شما می رسند. مثلا هنگام تعویض پوشک نوزاد، هنگام غذا دادن به او، هنگام حمام بردن او، هنگام خواباندن او، …

در واقع نوزاد شما دوست دارد صدای شما را بشنود حتی اگر خودتان فکر می کنید نمی توانید آواز بخوانید! صدای شما برای نوزاد، آرامش بخش است. او عاشق صدای شماست حتی اگر به نظر شما، بد باشد.

نکاتی مهم در مورد کودکان نوپا:

الف: صحبت کردن با کودک نوپا:

 

با کودک خود کتاب بخوانید_ بِلز

هرجا که می روید در مورد آنچه می بینید صحبت کنید. تابلوی راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی یا درخت، ممکن است برای شما خسته کننده به نظر برسد ، اما برای کودک شما دنیای جدیدی است ، بنابراین این موضوع را به او بیاموزید!

این مطلب را هم بخوانید  تولد نوزاد جدید | قراره یک نفر به خانواده اضافه بشه ( چالشهای والدین )

“کودکان خردسال در حین انجام بازی های روزمره و در حین بازیگوشی، بهتر یاد می گیرند.”

تمرین1:

بازی بگرد و پیداش کن

وقتی برای خرید مایحتاج منزل به فروشگاه مواد غذایی می روید با هم بازی کنید. یک رنگ را انتخاب کنید و کودک خود را تشویق کنید تا به خوراکی هایی که رنگ مشابه رنگ انتخابی شما را دارند اشاره کند.

تمرین2:

اشکال هندسی

لوازم متفاوت با اضلاع متفاوت را در بشقاب کودک یا اطراف آشپزخانه نشان دهید و از فرزند خود بپرسید: “یک مربع چند ضلع دارد؟” “مثلث چطور؟”

در زمان حمام نیز بازی کنید تا به کودک خود کمک کنید کلمات جدید را بیاموزد. مثلا به ترتیب، اسباب بازی ها را در آب بیندازید و بگویید:”نگاه کن این ماشین داره غرق می شه!” یا “نگاه کن این توپ شناور مونده و غرق نمی شه!”

ب: کتاب خواندن برای کودک نوپا:

با کودک خود کتاب بخوانید

شما می توانید با خواندن یا گفتن داستانی با هم، هر روز عشق به کتاب و کلمات را در کودک خود ایجاد کنید.

به تصاویر ، حروف و اعداد کتاب ها اشاره کنید. وقتی کتاب را با هم نگاه می کنید، سوالاتی با پایان باز بپرسید، مثلا:”تو این عکس چی میبینی؟ بنظرت او چه احساسی داره؟ تو اگر جای او بودی چکار می کردی؟ کدوم صفحه رو بیشتر دوست داری؟”

اجازه دهید فرزند شما صفحات کتاب را ورق بزند. اگر صفحات را رد کنند یا چند صفحه را بیشتر از بقیه صفحات دوست داشته باشند، مشکلی نیست. شما فقط می خواهید فرزندتان به لمس کتاب عادت کند.

ج: آواز خواندن برای کودک نوپا:

با کودک خود آواز بخوانید_ بِلز

در طول روز، وقتی مشغول کارهای روزمره خودت هستی یا در حال رانندگی یا حتی تو حمام، با خودت آواز بخوان و سعی کن به آواز خواندن و شعر ساختن عادت کنی چون برای آینده فرزندت تو هم باید تلاش کنی.

دنبال کلمات آموزشی و ریتم دار بگرد و به هم وصلشون کن مثلاً:” واسه دختر تمیزم، یک کمی شیر می ریزم” یا” پسر من عزیزه، چقدر دستش تمیزه”

خواندن آهنگ هایی که دارای الگوهای اصلی شمارش یا قافیه هستند نیز به کودکان کمک می کند تا مهارت های ریاضی اولیه را بیاموزند. مثلاً:”یک، دو، دستها جلو.”، “سه، چهار، زبونتو دربیار”.

کودک نوپای شما دوست دارد تأیید و توجه مثبت شما را جلب کند. آواز خواندن یک راه عالی برای شما و کودک نوپایتان است تا فعالیتی را با هم انجام دهید و لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید  احساسات کودک | آموزش مديريت و کنترل خشم وعصبانيت به كودك

در تاریخ 1400/07/01 مطلب زیر به مقاله بالا اضافه شد:

برای بچه ها کتاب بخوانید. با بچه های بزرگتر به کتابفروشی بروید و به دنبال کتاب های بهتر بگردید که ارزش خواندن داشته باشند.

درباره ی کتابها و روش چاپ کردن کتاب و صحافی کردن آن با فرزندتان صحبت کنید و نظر او را بخواهید. با هم کتاب بسازید. عکسهای مجله های قدیمی را با قیچی کوچک، قیچی کنید و روی مقوا بچسبانید.

با کمک عکس های قیچی شده، یک کتاب قصه ی چند برگی درست کنید و برایش داستانی بسازید. نترسید قیچی را به دست بچه ها هم بدهید. اجازه بدهید لذت ساختن و خلق کردن را حس کنند.

در حین انجام این کار فرزندان صدها کلمه ی جدید از زبان شماخواهند شنید و یاد خواهند گرفت و به کار خواهند برد.

اگر کارهایی که در بالا گفته شد را مادر انجام می دهد، وقتی همسر شب به منزل بازگشت، از کودک بخواهید خودش کتاب را به پدرش نشان بدهد و برایش یکی یکی توضیح بدهد که چه کارهایی را در نبود پدر با هم انجام داده اید. از کودک بخواهید داستانی را که با هم ساخته اید برای بابا تعریف کند و یا اگر خواندن بلد است بخواند.

باباهای مهربون هم با اینکه خسته هستند و پر مشغله باید تمام حواسشون را جمع کنند از بچه ها سوال بپرسند. این سوالات برای این نیست که شما چیزی را یاد بگیرید برای این است که کودک بتواند با مرور ذهنی تجربیاتش را بیان کند. حرف بزند. اعتماد به نفسش بالا برود. و مهارتهای سخنوری را تمرین کند.

این یک ایده است. شما باید از هر فرصتی برای هم صحبتی و برقراری ارتباط با فرزندانتان استفاده کنید. روزها میگذرند. بچه ها بزرگ میشوند. بچه هایتان را با لذت بزرگ کنید. تلویزیون و تبلت و کامپیوتر برای کودک جای خالی هم صحبتی و محبت پدر و مادر و خواهر و برادر و دوست را نخواهند گرفت.

به خودتان قول بدهید تنهایش نمی گذارید.

 

منبع: childrens craft supplies

مترجم: محمود حسنی زاده